Meer werkplezier, minder uitstroom

Landing

Stap 3

Behoud

Van werving, onboarding tot behoud. In elke stap van de medewerkersreis willen we aandacht geven aan de belangrijkste behoeften van een medewerker. Zo willen we het werkplezier vergroten en de uitstroom verkleinen. Na introductie van de arbeidsmarktcampagne ‘Werken bij Albert Schweitzer – hoe zou jij het doen?’ was de organisatie in 2022 klaar voor een bredere uitrol en strategische inzet van de campagne, zowel in actiematige als doorlopende vorm.

Stap 1: Werving

Waar we vroeger voldoende aanwas kregen door enkel een vacature uit te zetten, is er nu meer nodig om potentiële medewerkers naar ons toe trekken. We moeten laten zien waar we als ASz onderscheidend in zijn. Hoe kan dit beter dan onze eigen mensen aan het woord te laten?! In 2022 hebben we veel geïnvesteerd in social media, online marketing, onze werkenbij-website en de opleidingsmarkt. We toonden de vele gezichten en persoonlijke verhalen van medewerkers: wat maakt dat zij in het ASz werken? Door de online inspanningen zagen we een maandelijkse stijging in sollicitaties, volgers en websitebezoeken.

Stap 2: Landing

Wanneer een nieuwe collega het hele sollicitatieproces heeft doorlopen, zijn we er nog niet. De landing is zeer bepalend voor hoe lang een medewerker in dienst blijft. Afgelopen jaar introduceerden we ons landingsprogramma voor nieuwe medewerkers. Dat bestaat uit meerdere stappen waaronder een welkomstpakket, een checklist voor medewerker én leidinggevende, een virtuele rondleiding, een welkomstvideoboodschap en een welkomstspel in de vorm van een escape-box, dat tijdens de introductieochtend met andere nieuwe collega’s wordt gespeeld. Stapsgewijs hebben we de losse elementen geïntroduceerd en inmiddels leidt het programma tot een soepele en warme landing in ons ziekenhuis. Hieronder vind je de zogenaamde routemap. Het komende jaar willen we dit proces steeds gemakkelijker en vooral beter maken.

Stap 3: Behoud
Naast het werven van nieuwe kandidaten is vooral het investeren in het behoud van onze medewerkers een belangrijk onderdeel van het arbeidsmarktplan. We vinden het belangrijk dat medewerkers met plezier bij ons werken, de vrijheid voelen om initiatief te nemen en zichzelf continu kunnen ontwikkelen. Zo introduceerden we afgelopen jaar de ontwikkel- en  loopbaanpaden voor verpleegkundigen, konden medewerkers via onder andere Goodhabitz diverse trainingen en cursussen volgen, begonnen we met het programma Fit in de Nacht, breidden we de medewerkershulpbronnen op InSite uit en organiseerden we diverse interne evenementen zoals het Zorggala, de Week van Vitaliteit en Dag van de Verpleging.

Ons werkenbij-account volgen?
Wil je onze werkenbij-kanalen volgen? Klik dan hier voor instagram, facebook of Linkedin!

Vind ik leuk | 2