Bijzondere gebeurtenissen

Op deze pagina vind je een overzicht van bijzondere ontwikkelingen die in 2022 hebben plaatsgevonden. Door op de afbeelding of video te klikken, kun je het gehele bericht lezen of bekijken.

Bijzondere gebeurtenissen

Nieuwe techniek
Twee patiënten in ons ziekenhuis zijn behandeld met een pacemaker waarbij gebruik is gemaakt van een nieuwe techniek: linkerbundel area pacing.

Thuismonitoring
Niet meer met pijn en moeite wekelijks naar het ziekenhuis: de immunotherapie gaat voortaan ‘lekker op het gemakkie’ thuis verder.

Ontwikkeling verpleegkundigen
Maar liefst 61 kersverse ‘regieverpleegkundigen’ hebben een mooie stap gezet in hun ontwikkeling.

Virtual-reality brillen
Dialyserende patiënten kunnen voortaan gebruik maken van één van de drie virtual-realitybrillen die bij elkaar gerend zijn door internist-nefroloog Jeroen van der Net.

Extra begeleiding bij maagverkleining
Het Albert Schweitzer ziekenhuis houdt samen met expertisecentrum voor leefstijlbegeleiding Your Health Spot een proef met langdurige intensieve begeleiding voor én na de operatie van een maagverkleining.

Fit in de nacht
Fitter de nacht doorkomen kan! In maart 2022 zijn we in het Albert Schweitzer ziekenhuis begonnen met het programma ‘Fit in de Nacht’.

Livegang HiX 6.3
Het is gelukt! De upgrade naar versie 6.3 van ons elektronisch patiëntendossier HiX is een feit.

Live meekijken operatie
Een slimme operatiebril met ingebouwde camera biedt opererende artsen de mogelijkheid om anderen live te laten meekijken bij de verrichtingen.

Aanzoek in het ziekenhuis
Het ziekenhuis is een huis vol lief en leed. En vaak ook een huis van verrassingen. We wensen het aanstaande bruidspaar van harte veel geluk!

Pratend fotoalbum
Opa en oma, broertjes en zusjes of klasgenootjes niet alleen zien maar ook horen? Dat kan met het pratende fotoalbum, waarvan onze kinderafdeling twee exemplaren heeft gekregen van het Vriendenfonds

ThuisBeter
De auto’s van ThuisBeter worden gebruikt door onze reizende verpleegkundigen, eerder nog bekend als het Transmuraal Team. Vanaf heden gaat het team verder onder de naam ThuisBeter.

Oud-patiëntjes blijven altijd welkom
Ruim tien jaar geleden lag Jeftha uit Papendrecht op onze afdeling Neonatologie. Te vroeg geboren, te klein en met een hersenvliesontsteking. Maar alles kwam goed en afgelopen jaar hield hij als ‘ervaringsdeskundige’ een spreekbeurt in groep 6 van de Augustinusschool over te vroeg geboren baby’s.

Brussenboekje
Waarom zit mijn zusje vast aan allerlei slangetjes? Die plakkertjes op de buik van mijn broertje, waar zijn die voor? De antwoorden op deze én andere vragen over onze afdeling Neonatologie, zijn te vinden in ons nieuwe brussenboekje.

Ziekenhuiszorg aan huis neemt enorme vlucht
Het aantal patiënten dat verpleegkundige zorg thuis ontvangt van het Albert Schweitzer ziekenhuis is in twee jaar tijd bijna verdubbeld, tot ruim boven de vierduizend.

Hoe Kim 50 kilo gewicht verloor in driekwart jaar
Onze pilot met de ‘Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) Bariatrie’ krijgt een vervolg. In 2023 gaan een derde en een vierde groep van twaalf deelnemers van start, mede op basis van de positieve ervaringen met de eerste twee groepen.

Geen jodium meer in riool met speciale plaszak
We willen voorkomen dat de contrastvloeistof die wordt gebruikt bij CT-scans via de urine van patiënten in het riool terechtkomt. Daarom vragen we patiënten na het onderzoek in de speciaal daarvoor ontwikkelde zak te plassen.

Er valt nog zoveel te behalen.

Op weg naar een groene OK

Met name door de grote hoeveelheid materialen die na eenmalig gebruik in de verbrandingsoven verdwijnen, is de OK een van de meest vervuilende afdelingen in ons ziekenhuis Voor chirurg Willem-Maarten Bosman was dat dan ook een goede plek om drie jaar geleden een ‘Green Team’ op te zetten en samen met collega’s de weg naar een groene OK in te slaan.

”In het Green Team zitten nu ongeveer 21 OK-medewerkers. We komen elk kwartaal bij elkaar om groene acties te evalueren en nieuwe te bedenken, vertelt Bosman.” In 2022 zette het team al heel wat stappen.

Meer bewustwording
Als een van de behaalde doelen noemt Bosman de forse vermindering van het verbruik van dampvormige anesthetica, dat wordt gebruikt bij het in slaap brengen van een patiënt. ‘Door het creëren van meer bewustwording rondom het gebruik van het middel, is het jaarverbruik verlaagd met 43%. De patiënt zelf merkt hier niks van maar het is een grote stap naar minder CO2-uitstoot.’

Energieverbruik omlaag
Een ander voorbeeld is de luchtbehandeling op de operatie-en behandelkamers. Bosman:  ‘Voorheen was het zo dat de luchtsystemen in alle ruimtes op de OK continu aanstonden, ook als deze niet in gebruik waren. Samen met technici hebben we onderzoek gedaan naar een systeem dat de luchtbehandeling automatisch uitzet tussen 20:00 en 06:00 uur en weer aangaat wanneer de ruimte in gebruik genomen wordt. Dit is nu doorgevoerd op de helft van de OK-kamers. Het energieverbruik dat we hiermee besparen, staat gelijk aan het jaarverbruik van vijf gezinswoningen! Een mooie vooruitgang als je het mij vraagt.’

Aparte afvalstromen
Ook nam het Green Team het afvalverbruik onder de loep. Vanwege hygiëne-eisen werd al het afval van de OK als medisch afval beschouwd. Dit hield in dat het materiaal na eenmalig gebruik de kliko inging. Het team onderzocht welke materialen vaker gebruikt kunnen worden zonder dat de hygiënestandaard in het geding komt. ‘We maken nu gebruik van aparte afvalstromen en sorteren op medisch afval, karton, papier en plastic. Zo zamelen we sinds het laatste kwartaal van 2022 blue wraps -het inpakmateriaal van de instrumentariumnetten- apart in waarna de afvalverwerker dit recyclet. Per kwartaal wordt hiermee 1100 kilo afval apart gehouden, dat weer hoogwaardig hergebruikt kan worden. Zo worden er bijvoorbeeld grondstoffen voor stoelleuningen van gemaakt.’

Nog veel te behalen
Het team zit nog boordevol ambities. “We willen in 2023 de hoeveelheid plastic folie die wordt gebruikt voor het aanleveren van diverse OK-kleding terugdringen, onderzoeken of we nog meer materialen op een hygiënische manier kunnen hergebruiken en willen we meer samenwerken met de ziekenhuishygiënist.” Er valt nog zoveel te behalen, sluit Bosman af.