Artikel / De ups en downs van digitalisering

Artikel / Digitalisering en automatisering

Digitalisering is een belangrijk onderdeel van onze zorgambitie. In de Digitale Roadmap 2022-2026 zijn digitale projecten verdeeld in thema’s en hebben we doelen vastgesteld. In 2023 hebben we belangrijke stappen gezet in digitalisering om onze strategie te ondersteunen. Een paar voorbeelden van de ups en downs van digitalisering lichten we hier toe.

PGO, MijnASz en Zorgplatform

Beeld: Shutterstock

Phishing mail en onrechtmatige inzage

PGO
Persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO) worden steeds belangrijker. Een PGO is een website of app waarin een patiënt zelf gegevens over zijn of haar gezondheid verzamelt. Patiënten kunnen hier hun medisch dossier van het Albert Schweitzer ziekenhuis aan toevoegen, maar ook het dossier van de huisarts of van een ander ziekenhuis.

Als ziekenhuis hadden we vanuit VIPP 5 een duidelijke doelstelling: alle medewerkers laten ervaren wat een PGO is en wat je ermee kan. Dit hebben we gedaan door de PGO’s zelf te testen. Ruim 2.000 mensen hebben een PGO getest. De verkregen feedback hebben we gedeeld met de ontwikkelaars, zodat zij dit mee kunnen nemen in hun verbeterplannen.

Verwijzen via Zorgplatform
Op een veilige manier digitaal patiëntgegevens uitwisselen. Dàt is wat Zorgplatform voor ons doet. Zorgplatform is een HiX-module waarmee medische gegevens op een beveiligde en eenvoudige manier digitaal kunnen worden ingezien en uitgewisseld tussen aangesloten zorginstellingen. De medische gegevens blijven op de servers van de zorginstelling staan; er vindt dus geen centrale opslag plaats. Het is via Zorgplatform ook mogelijk om bepaalde gegevens van patiënten bij andere HiX-ziekenhuizen in te zien, zoals allergieën, medicatie, basisgegevens en diagnoses. De patiënt moet hiervoor wel toestemming hebben gegeven.

MijnASz
In 2023 hebben we verschillende functies toegevoegd aan het online patiëntenportaal MijnASz. Een aantal cijfers op een rij. In 2023:

  • Kon er online een afspraak ingepland worden op 16 poliklinieken
  • Zijn 17.259 afspraken online gepland door patiënten
  • Heeft 73% van onze patiënten ingelogd op MijnASz
  • Waren 26% van de afspraken belconsulten als vervanging van fysieke consulten
  • Zijn er 143.323 folders online klaar gezet
  • Is er 5854 keer herhaalmedicatie aangevraagd via MijnASz

We krijgen steeds meer nieuwe functies in MijnASz

Phishing mail
In oktober 2023 hebben alle medewerkers van het ASz een verdachte e-mail ontvangen, waarbij zij werden gevraagd om ergens op te klikken of een bijlage te openen. 16.2% van onze medewerkers heeft op de link in de e-mail geklikt en 7% heeft het bestand geopend. Deze e-mails waren onderdeel van een phishing test. Phishing is een vorm van internetfraude en is een grote bedreiging binnen de gezondheidszorg. Deze e-mails kunnen leiden tot een datalek van medische gegevens. We blijven deze testen regelmatig uitvoeren om het bewustzijn binnen ons ziekenhuis te vergroten.

Vind ik leuk | 1

Onrechtmatige inzage
Het lijkt zo logisch: je mag als zorgverlener alléén in een medisch dossier kijken als dat nodig is voor de behandeling van jouw patiënt op dat moment. Een dossier inzien buiten deze autorisatie kan door middel van de zogeheten noodprocedure. Dit mag bijvoorbeeld bij het maken van een eerste poli-afspraak voor een patiënt die bij een ander specialisme al bekend is of wanneer een collega-behandelaar heeft gevraagd om een intercollegiaal consult. Toch gebeurt het soms ook vanuit andere motieven. Die zijn lang niet altijd toegestaan. We zijn als ziekenhuis verplicht om tegen onrechtmatige inzage op te treden. Vanaf februari 2023 zijn we dit strenger gaan doen.

In deze grafiek is te zien dat het aantal onrechtmatige inzagen sinds januari 2023 flink is gedaald.

We gaan strenger toezien op onrechtmatige inzage

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur