PGO
Persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO) worden steeds belangrijker. Een PGO is een website of app waarin een patiënt zelf gegevens over zijn of haar gezondheid verzamelt. Patiënten kunnen hier hun medisch dossier van het Albert Schweitzer ziekenhuis aan toevoegen, maar ook het dossier van de huisarts of van een ander ziekenhuis.
Als ziekenhuis hadden we vanuit VIPP 5 een duidelijke doelstelling: alle medewerkers laten ervaren wat een PGO is en wat je ermee kan. Dit hebben we gedaan door de PGO’s zelf te testen. Ruim 2.000 mensen hebben een PGO getest. De verkregen feedback hebben we gedeeld met de ontwikkelaars, zodat zij dit mee kunnen nemen in hun verbeterplannen.
Verwijzen via Zorgplatform
Op een veilige manier digitaal patiëntgegevens uitwisselen. Dàt is wat Zorgplatform voor ons doet. Zorgplatform is een HiX-module waarmee medische gegevens op een beveiligde en eenvoudige manier digitaal kunnen worden ingezien en uitgewisseld tussen aangesloten zorginstellingen. De medische gegevens blijven op de servers van de zorginstelling staan; er vindt dus geen centrale opslag plaats. Het is via Zorgplatform ook mogelijk om bepaalde gegevens van patiënten bij andere HiX-ziekenhuizen in te zien, zoals allergieën, medicatie, basisgegevens en diagnoses. De patiënt moet hiervoor wel toestemming hebben gegeven.
MijnASz
In 2023 hebben we verschillende functies toegevoegd aan het online patiëntenportaal MijnASz. Een aantal cijfers op een rij. In 2023:
We krijgen steeds meer nieuwe functies in MijnASz
Phishing mail
In oktober 2023 hebben alle medewerkers van het ASz een verdachte e-mail ontvangen, waarbij zij werden gevraagd om ergens op te klikken of een bijlage te openen. 16.2% van onze medewerkers heeft op de link in de e-mail geklikt en 7% heeft het bestand geopend. Deze e-mails waren onderdeel van een phishing test. Phishing is een vorm van internetfraude en is een grote bedreiging binnen de gezondheidszorg. Deze e-mails kunnen leiden tot een datalek van medische gegevens. We blijven deze testen regelmatig uitvoeren om het bewustzijn binnen ons ziekenhuis te vergroten.
Onrechtmatige inzage
Het lijkt zo logisch: je mag als zorgverlener alléén in een medisch dossier kijken als dat nodig is voor de behandeling van jouw patiënt op dat moment. Een dossier inzien buiten deze autorisatie kan door middel van de zogeheten noodprocedure. Dit mag bijvoorbeeld bij het maken van een eerste poli-afspraak voor een patiënt die bij een ander specialisme al bekend is of wanneer een collega-behandelaar heeft gevraagd om een intercollegiaal consult. Toch gebeurt het soms ook vanuit andere motieven. Die zijn lang niet altijd toegestaan. We zijn als ziekenhuis verplicht om tegen onrechtmatige inzage op te treden. Vanaf februari 2023 zijn we dit strenger gaan doen.
In deze grafiek is te zien dat het aantal onrechtmatige inzagen sinds januari 2023 flink is gedaald.
We gaan strenger toezien op onrechtmatige inzage
Google+