“Samen met Goede Zorg Proef Je hebben we een gezonder voedingsaanbod neergezet”

Betty begon 24 jaar geleden als teamleider schoonmaak in ons ziekenhuis. Nu staat ze alweer 17 jaar aan het roer als leidinggevende gastvrijheid en keuken. Arie, met 37 jaar dienst, heeft zich de laatste 17 jaar ingezet als contractmanager voor de keuken. Ze vertellen over de ontwikkelingen die ze in de afgelopen jaren hebben meegemaakt op het gebied van voeding en duurzaamheid.

Gezonder voedingsaanbod
Betty: “Voeding is constant in beweging. Als ziekenhuis hebben we in samenwerking met Goede Zorg Proef Je de afgelopen jaren een gezonder voedingsaanbod neergezet. Niet alleen voor patiënten maar ook voor medewerkers en bezoekers.” Arie: “We houden ons aan de schijf van vijf. Minder suiker, minder vlees, 60 procent gezond en 40 procent mag iets minder gezond zijn. Het is soms een uitdaging want de patiënt wil zelf ook keuzevrijheid hebben. Daarom bieden we altijd meerdere maaltijdopties aan, inclusief een vegetarische optie.

Stap voor stap
Stap voor stap willen we ons aanbod gezonder maken. Er zijn nu al veel meer gezondere opties dan vroeger. Deze zijn met de jaren ook steeds smaakvoller geworden.” Betty: “Twee keer per jaar voeren we een patiënttevredenheidsonderzoek uit naar de kwaliteit van onze voeding. We scoren hier altijd hoog op. Gezond eten is voor mensen steeds belangrijker geworden. Nu ontbijten de meeste patiënten bijvoorbeeld met yoghurt en muesli. Vroeger was dit wel anders. We worden ons ook steeds bewuster van het belang van eiwitrijke producten, die bijdragen aan sneller herstel.”

Tekst gaat verder onder de foto.

 

 

Arie

Stap voor stap willen we ons aanbod gezonder maken.

 

 

Betty

In de toekomst zouden we graag zien dat patiënten via een app hun bestelling kunnen doorgeven.

Steeds duurzamer
Er is ook veel veranderd op het gebied van duurzaamheid. Naast duurzamere voeding, gebruiken we nu veel minder plastic verpakkingen. Zo gebruiken we meer sachets en worden ontbijtkoek en beschuit niet meer per stuk in folie verpakt maar in rollen. We scheiden plastic flesjes en bestellen containers met afwasmiddel in plaats van losse flessen.”

Verspilling vermindert
Arie: “Ook hebben we nu meer inzicht in de verspilling van warme maaltijden. We meten welke hoeveelheid de keuken verlaat en hoeveel er retour komt via de patiënt en de karren. Door deze inzichten hebben we de portiegroottes aangepast. En via Culicard kan de zorg assistent de gewenste portiegrootte van de patiënt doorgeven. We werken ook met een zevendaagse cyclus. Al het eten dat over is, vriezen we in waar mogelijk. En als het volgens de THT nog kan, bewaren we het koelvers. Ook proberen we zoveel mogelijk gebruik te maken van gecertificeerde fairtrade producten.”

Zelf bestelling doorgeven
Betty: “In de toekomst zouden we graag zien dat patiënten via een app hun bestelling kunnen doorgeven. Met een persoonlijke voedingsadvies en duidelijke informatie over de voedingswaarden. Ook zouden we van drie maaltijdmomenten naar zes momenten willen gaan. Zo krijgen patiënten verdeeld over de dag meer eiwitten binnen, wat het herstel bevordert.”

 

Vind ik leuk | 27

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur